Strona główna Poradnik

Tutaj jesteś

Przepisy dotyczące sprzętu – co wolno, a czego nie na motocyklu żużlowym

Poradnik
Przepisy dotyczące sprzętu w motocyklach żużlowych

Przepisy dotyczące sprzętu w motocyklach żużlowych są kluczowe dla bezpieczeństwa oraz wydajności zawodników. W artykule omówimy najważniejsze normy wagowe i konstrukcyjne, wymagania dotyczące układu wydechowego oraz zasady dotyczące silników i paliwa. Dowiesz się także, jak homologacja i odpowiednie elementy konstrukcyjne wpływają na bezpieczeństwo na torze.

Przepisy dotyczące sprzętu w motocyklach żużlowych

Motocykl żużlowy musi spełniać surowe wymagania regulaminu sportu żużlowego. Waga motocykla żużlowego nie może być mniejsza niż 77 kg. Konstrukcja jest uproszczona – motocykle żużlowe nie posiadają skrzyni biegów ani hamulców, co zapewnia lekkość oraz możliwość szybkiego przyspieszenia. Zawodnik nie ma prawa zmieniać motocykla podczas zawodów, jeśli nie został on wcześniej zgłoszony organizatorowi. Brak zgodności ze sprzętowymi normami skutkuje niedopuszczeniem maszyny do startu. Bezpieczeństwo i zgodność z regulaminem to absolutna podstawa żużlowych rozgrywek.

Ważne normy wagowe i konstrukcyjne

Regulamin sportu żużlowego precyzyjnie określa parametry techniczne maszyn. Rama motocykla żużlowego pełni funkcję magistrali olejowej, co wpływa na rozkład masy i chłodzenie silnika. Kierownica ma ograniczoną długość do 90 cm i musi być zakończona twardymi zaślepkami. Niedozwolone jest spawanie kierownic wykonanych z lekkich stopów. Klamka sprzęgła powinna mieć koliste zakończenie dla bezpieczeństwa. Siodło motocykla jest twarde, co pozwala na lepsze wyczucie maszyny podczas jazdy w kontrolowanym poślizgu. Hak pozwala na precyzyjne sterowanie podczas dynamicznych manewrów.

Wymagania dotyczące układu wydechowego

Układ wydechowy motocykla żużlowego musi być zgodny z przepisami FIM. Limit głośności wynosi maksymalnie 98 dB, co ma na celu ochronę słuchu zawodników i widzów, a także zmniejszenie uciążliwości dla otoczenia. Tylko wydechy homologowane mogą być stosowane podczas zawodów. Łamanie tych zasad skutkuje wykluczeniem motocykla. Dodatkowo tuning układu wydechowego jest zabroniony, jeśli prowadzi do przekroczenia dozwolonych parametrów.

  • Układ wydechowy z homologacją FIM

  • Limit głośności 98 dB

  • Brak możliwości modyfikacji wydechu w celu zwiększenia osiągów

Silnik i paliwo w motocyklach żużlowych

Sprzęt żużlowy oparty jest na silnikach jednocylindrowych, chłodzonych powietrzem. Regulamin jasno określa, jaką pojemność skokową może mieć jednostka napędowa oraz jakie paliwo jest dozwolone w zawodach. Wszelkie odstępstwa od tych zasad grożą wykluczeniem z rywalizacji. Dzięki przestrzeganiu tych przepisów łatwiej wyłonić prawdziwych zwycięzców, o których na bieżąco możesz dowiadywać się dzięki https://blog.etoto.pl/.

Maksymalna pojemność i zakaz tuningu

Silnik motocykla żużlowego nie może mieć pojemności większej niż 500 cm³. Stosowanie tuningu, który zwiększa pojemność, jest całkowicie zabronione. Motocykl żużlowy napędzany jest wyłącznie czystym spirytusem metylowym, czyli metanolem, który zapewnia wysoką moc i szybkie spalanie. Tytan oraz stopy tytanu nie mogą być używane w silniku ani w podwoziu, co ogranicza możliwości modyfikacji i wyrównuje szanse zawodników. Mechanizm korbowo-tłokowy oraz łańcuszek sprzęgłowy muszą być zgodne z regulaminem, bez możliwości ich przeróbek zwiększających osiągi maszyny.


Bukmacherzy dostępni na stronach etoto.pl i blog.etoto.pl to legalni bukmacherzy działający w Polsce w oparciu o zezwolenie na urządzanie zakładów bukmacherskich na terenie RP. Gra u nielegalnych bukmacherów to przestępstwo.

Obstawianie zakładów bukmacherskich niesie ze sobą ryzyko uzależnienia. Pamiętaj, że nie może być sposobem na życie. W Polsce korzystanie z usług nielegalnych bukmacherów jest zabronione, możesz grać wyłącznie u tych operatorów, którzy posiadają zezwolenie Ministerstwa Finansów.

Artykuł sponsorowany

Redakcja inetsport.pl

Jeśli interesujesz się sportem, to właśnie trafiłeś do dobrego miejsca! Redakcja inetsport.pl to zespół specjalistów w dziedzinie sportu, która dzieli się najważniejszymi informacjami.

Może Cię również zainteresować

Potrzebujesz więcej informacji?